Ambulance Amsterdam is vandaag met spoed uitgerukt naar de Berlagehof in Amsterdam. De melding kwam binnen bij de meldkamer van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Hulpverleners reden met sirene en zwaailicht naar het adres. De reden van de inzet is op het moment van schrijven nog niet bekend.
Spoedinzet aan de Berlagehof
De spoedrit betrof een zogenaamde A1-inzet, waarbij elke minuut telt. Bij dit soort oproepen zet de meldkamer extra verkeersprioriteit in. Omstanders in de straat is gevraagd ruimte te geven, zodat de ambulance snel kon stoppen en werken. Het gaat om een woonomgeving waar doorgaans veel voetgangers en fietsers zijn.
Bij een A1-rit gebruiken hulpverleners sirene en zwaailicht om veilig door het stadsverkeer te komen. Chauffeurs van Ambulance Amsterdam krijgen daarbij ondersteuning van de meldkamer, die de snelste route kiest. Indien nodig kan ook de politie van de Eenheid Amsterdam het verkeer kort tegenhouden. Zo ontstaat er snel een veilige werkplek voor het ambulancepersoneel.
Wat er precies is gebeurd aan de Berlagehof is nog niet bekendgemaakt. Over de toestand van betrokkenen doet de ambulancedienst uit privacy geen uitspraken. Er is op dit moment geen melding van langere afsluitingen of omleidingen in de straat. Bewoners in de omgeving konden hun weg grotendeels vervolgen.
Ambulance Amsterdam vraagt Amsterdammers bij dit soort ritten altijd direct ruimte te maken. De bekende regel in de stad is eenvoudig: rij of loop naar rechts en stop. Ook fietsers en scooterrijders doen mee, zodat hulpverleners erdoor kunnen. Dat helpt om de aanrijtijd zo kort mogelijk te houden.
Responstijden ambulance Amsterdam
In Nederland geldt voor spoedritten de norm dat een ambulance in de meeste gevallen binnen 15 minuten ter plekke is. In de hoofdstad is dat soms een uitdaging door drukte, smalle straten en geparkeerde auto’s. De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland stuurt daarom actief op rittenplanning en beschikbaarheid van wagens. Ook worden standplaatsen in de stad zo gekozen dat wijken snel bereikbaar zijn.
De gemeente Amsterdam werkt aan betere doorgang voor hulpdiensten via het programma voor verkeer en openbare ruimte. Denk aan vrijhouden van kruispunten, duidelijke markering bij brandkranen en het weghalen van foutparkeerders. Bij herinrichting van straten wordt gekeken naar draaicirkels en paaltjes. Het doel is dat ambulances, brandweer en politie altijd door kunnen.
Daarnaast draait de stad met partners pilots met slimme verkeerslichten (iVRI) die hulpdiensten sneller groen geven. Dit moet reistijden verlagen op drukke assen richting ziekenhuizen als OLVG, Amsterdam UMC en BovenIJ. Ook navigatiesystemen van hulpdiensten krijgen actuele informatie over wegwerkzaamheden. Zo worden onverwachte vertragingen zoveel mogelijk voorkomen.
Grote evenementen en werkzaamheden worden vooraf afgestemd met de veiligheidsregio. Organisatoren moeten zorgen voor bereikbare routes voor nooddiensten. Het stadsbestuur weegt daarbij veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Zo wil de gemeente files rond hotspots beperken en tegelijk de hulpverlening op peil houden.
Wat te doen bij sirenes
Hoort u sirenes in uw straat, maak dan direct ruimte. Ga waar mogelijk naar rechts en stop, ook als u op de fiets bent. Steek geen kruispunt meer over als er een hulpdienst nadert. Op de stoep: stap opzij en houd ingangen van portieken vrij.
Bel 112 bij levensgevaar of een acute medische noodsituatie. De meldkamer stelt enkele korte vragen om de juiste hulp te sturen. Twijfelt u, bel dan toch 112; de centralist helpt u verder. Voor niet-spoedeisende zaken gebruikt u 0900-8844 (politie) of de huisartsenspoedpost.
In veel buurten hangen AED’s die 24/7 beschikbaar zijn. Burgerhulpverleners in Amsterdam worden via HartslagNu gealarmeerd bij een reanimatie. Een zichtbare huisnummering en een open portiekdeur helpen hulpverleners kostbare seconden te winnen. Zo kan de zorg ter plekke sneller starten.
Landelijke norm: 95 procent van alle A1-ritten moet binnen 15 minuten ter plaatse zijn.
Gemeente monitort incidenten
Incidenten zoals aan de Berlagehof worden geregistreerd en geanalyseerd door de veiligheidsregio. De data helpen om knelpunten in bereikbaarheid van straten in kaart te brengen. De afdelingen Openbare Orde en Veiligheid en Verkeer en Openbare Ruimte van de gemeente gebruiken deze inzichten. Zo worden routes en inrichting van buurten stap voor stap verbeterd.
De burgemeester, Femke Halsema, is in Amsterdam verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid. Zij stemt hierover af met Ambulance Amsterdam, politie en brandweer. Bij structurele problemen kan het college van B en W maatregelen nemen. Denk aan aanpassingen in parkeren, laad- en losplekken of het verplaatsen van obstakels.
Bewoners kunnen meedenken door knelpunten te melden via 14 020 of de online meldingenservice van de gemeente. Het gaat dan om zaken als foutparkeren, kapotte straatverlichting of onhandige paaltjes. Ook VvE’s en woningcorporaties kunnen entreecodes en toegangssystemen up-to-date houden. Dat helpt hulpverleners sneller binnen te komen.
Als politie of Ambulance Amsterdam later meer delen over de inzet aan de Berlagehof, werken we dit bericht bij. Op het moment van schrijven zijn er geen verdere mededelingen gedaan. Wie getuige was en informatie heeft, kan terecht bij de politie Eenheid Amsterdam. Zo blijft het beeld van het incident compleet en zorgvuldig.

