Amsterdam krijgt de komende maanden een tijdelijke, directe ICE-verbinding met Hamburg. De trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal en rijdt zonder overstap naar Hamburg Hauptbahnhof. NS International en Deutsche Bahn voeren de ritten uit om de internationale bereikbaarheid te vergroten. Bewoners en ondernemers in stadsdelen Centrum en Oost krijgen zo een sneller, duurzaam alternatief voor de auto of het vliegtuig.
Rechtstreeks naar Hamburg
De nieuwe ritten maken een overstap in Duitsland overbodig. De reistijd ligt rond de vijf uur, afhankelijk van de dienstregeling. Dat is aantrekkelijk voor Amsterdammers die voor werk of weekend weg naar Noord-Duitsland reizen. Ook voor toeristen uit Hamburg wordt de hoofdstad makkelijker bereikbaar.
De ICE vertrekt vanaf Amsterdam Centraal, het drukste station van de stad. Reizigers uit West, Noord en Zuidoost kunnen via metro en tram snel aansluiten. De route loopt via oost-Nederland richting Duitsland, waardoor er minder kans is op vertraging door overstappen.
Deze tijdelijke directe trein sluit aan bij de groeiende vraag naar internationale treinreizen. NS International, het onderdeel van NS voor buitenlandreizen, zet in op meer comfort en vaste zitplaatsen. Deutsche Bahn levert het materieel en de machinisten op het Duitse traject.
Reistijd Amsterdam–Hamburg: ongeveer 5 uur (zonder overstap).
Meer keuze voor reizigers
Met de directe ICE krijgen reizigers vanuit Amsterdam er een extra optie bij. Wie nu vaak in Osnabrück of Hannover moet overstappen, kan tijd en gedoe besparen. Dat is prettig voor gezinnen, ouderen en mensen met veel bagage. Ook fietsplekken en rolstoelplaatsen zijn bij ICE-treinen vaak vooraf te reserveren.
Tickets zijn te boeken via NS International en Deutsche Bahn. Op drukke dagen raadt NS aan om vroeg te reserveren. Reizigers vanuit stadsdelen Nieuw-West en Noord bereiken Amsterdam Centraal vlot via de Noord/Zuidlijn. Zo blijft de overstap in de stad overzichtelijk.
De directe verbinding kan ook de druk op binnenlandse treinen verlagen. Minder wisselingen onderweg zorgt voor een stabielere reis. Dat past bij de wens van het stadsbestuur om openbaar vervoer betrouwbaar en aantrekkelijk te maken.
Past bij duurzaam beleid
De gemeente Amsterdam wil kortere Europese reizen vaker per trein laten gaan. Dat vermindert uitstoot en helpt de luchtkwaliteit, zeker rond drukke knooppunten als de Zuidas en Schiphol. De trein is voor afstanden rond 500 tot 700 kilometer vaak een geschikt alternatief. De directe ICE ondersteunt dat doel in de praktijk.
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer, op het moment van schrijven) zet in op duurzaam vervoer in de stad. Daarbij hoort goed internationaal spoor, naast tram, metro en fiets. Ook de Vervoerregio Amsterdam, die het regionale ov-budget beheert, stimuleert schone mobiliteit. Minder korte vluchten scheelt bovendien drukte op Schiphol en op de weg.
Met internationale treinverbindingen spreidt de stad het toerisme beter over tijd en ruimte. Dagjesmensen kunnen later terug zonder te vliegen. En zakelijke reizigers naar Hamburg, een grote havenstad en mediacentrum, krijgen een voorspelbare reis. Dat sluit aan bij de Amsterdamse mobiliteitsstrategie.
Drukte op Amsterdam Centraal
Amsterdam Centraal is in verbouwing en blijft tegelijk een vol knooppunt. ProRail, beheerder van het spoor, past perrons en sporen gefaseerd aan. Een extra internationale trein vraagt om goede doorstroming in de stationshal. Crowd control en duidelijke bewegwijzering zijn daarom belangrijk.
GVB en NS stemmen extra reizigersstromen rond de vertrek- en aankomsttijden op elkaar af. Vooral de toegang aan de centrumzijde en de IJ-zijde kan druk worden. Reizigers uit Centrum en Oost doen er goed aan op tijd te komen. De gemeente plaatst waar nodig tijdelijke looproutes en informatieborden.
De komst van de ICE kan ook effect hebben op fietsparkeergarages onder het station. Bij piekmomenten helpt toezicht om snelle wissel te houden. Zo blijft het station bereikbaar voor zowel internationale reizigers als Amsterdammers die overstappen op metro, tram of pont.
Kansen voor stad en ondernemers
De directe trein kan extra bezoekers naar de hoofdstad brengen. Hotels en musea rond het Stationsplein, het Damrak en de grachtengordel merken dat vaak als eerste. amsterdam&partners, de citymarketingorganisatie, kan Hamburg gericht meenemen in campagnes. Ondernemers in de binnenstad vragen tegelijk om spreiding en duidelijke looproutes.
Voor de zakelijke markt opent de verbinding kansen. Hamburg en Amsterdam zijn beide havensteden met creatieve en logistieke sectoren. Snelle treinreizen maken dagbezoeken mogelijk zonder vlucht. Dat past bij de duurzaamheidsdoelen van veel bedrijven in de Metropoolregio Amsterdam.
De gemeente blijft letten op balans tussen levendigheid en leefbaarheid. In buurten als de Haarlemmerbuurt en de Jordaan is die balans kwetsbaar. Spreidingsmaatregelen, zoals routes naar Oost en Noord (NDSM, Oosterdok), blijven daarom nodig. Zo profiteren meer wijken mee van internationale bezoekers.
Tijdelijk en wordt geëvalueerd
De directe ICE is tijdelijk en wordt na afloop geëvalueerd. NS, Deutsche Bahn, ProRail en de gemeente bekijken reizigersaantallen en punctualiteit. Als de proef goed bevalt, kan verlenging of herhaling in de nieuwe dienstregeling worden onderzocht. Capaciteit op het spoor en werkzaamheden spelen daarbij een rol.
Op het moment van schrijven zijn exacte einddata en frequentie nog onder voorbehoud. Reizigers krijgen via de reisplanner actuele tijden en perrons. Bij storingen geldt het normale omreisadvies via Duitse knooppunten. Amsterdam blijft bereikbaar, maar vertrek ruim op tijd blijft verstandig.
De les voor de stad: internationale treinruimte werkt als er gemak is en overstappen verdwijnen. Dat helpt de doelen voor duurzaam vervoer in de stad. En het geeft bewoners en bezoekers een concreet alternatief voor korte vluchten. Met deze ICE zet Amsterdam weer een stap richting het Europese spoor.

