Politieke partijen in de Amsterdamse gemeenteraad vragen deze week om opheldering over de investeringsplannen van Schiphol. Zij willen weten welke projecten het luchthavenbedrijf financiert, met welk doel en wat dit betekent voor Amsterdam. De vragen gaan vooral over geluid, gezondheid en duurzaam vervoer in de stad. Buurten onder vliegroutes, zoals in stadsdeel Nieuw-West en delen van Noord en Zuid, voelen de gevolgen direct.
Raad wil helder investeringsplan
Raadsleden willen dat het college van B en W snel duidelijkheid vraagt aan de directie van Schiphol Group. Het gaat om grote uitgaven voor terminals, start- en landingsbanen, veiligheid en verduurzaming. Politici willen per project weten wat het oplevert en wat het kost, inclusief effecten op geluid en stikstof. Zij vragen ook om een tijdlijn en meetbare doelen.
De oproep komt na aanhoudende onzekerheid over het aantal vliegbewegingen en de milieu-eisen, op het moment van schrijven. Zonder duidelijk kader vinden partijen het riskant dat Schiphol miljoenen uitgeeft die de leefomgeving kunnen beïnvloeden. De vraag is of investeringen passen bij afspraken over minder hinder en schonere lucht. De raad wil dat de luchthaven keuzes maakt die de stad echt vooruit helpen.
De Stopera is daarbij het toneel van debat tussen voor- en tegenstanders van groei. Sommige fracties benadrukken werkgelegenheid en bereikbaarheid van de hoofdstad. Andere partijen leggen de nadruk op gezondheid en nachtrust voor bewoners. Het college moet die belangen afwegen en daarover transparant rapporteren.
Amsterdam als aandeelhouder
De gemeente Amsterdam is aandeelhouder van Schiphol Group en heeft daarmee invloed op de koers. Via de algemene vergadering van aandeelhouders (de AVA) kan het stadsbestuur vragen stellen en richting geven. De wethouders Financiën en Economische Zaken beheren deze rol namens de stad. Zij worden door de raad opgeroepen die positie actiever te gebruiken.
Partijen willen dat Amsterdam bij grote investeringen inzet op minder nachtvluchten, schonere vliegtuigen en strengere geluidsnormen. Ook moet helder zijn hoe dividend en financiële risico’s worden verdeeld. De raad vraagt om een publiek overzicht: welke projecten krijgen prioriteit en waarom. Zo kan iedereen in de stad volgen wat de investeringen betekenen.
Amsterdam bezit circa 20% van Schiphol Group.
De gemeente wil verder dat Schiphol beter samenwerkt met regionale partners. Denk aan de Omgevingsdienst, die toezicht houdt op milieu en geluid, en de GGD voor gezondheidseffecten. Afspraken moeten openbaar zijn en toetsbaar op hinder en klimaat. Dat vergroot vertrouwen bij bewoners en ondernemers.
Geluid in Nieuw-West en Noord
In stadsdeel Nieuw-West, onder meer in Osdorp en De Aker, klagen bewoners al jaren over vliegtuiggeluid. Ook delen van Noord en Zuid ervaren met name ’s nachts overlast. Bewonersgroepen vragen om duidelijke rusttijden en routes die woonwijken ontzien. Zij willen weten of de nieuwe investeringen de hinder verminderen of juist vergroten.
De gemeenteraad vraagt het college om een impactanalyse per wijk. Daarin moet staan wat investeringen doen voor geluid, luchtkwaliteit en veiligheid. De gemeente kan daarbij meetpunten gebruiken die al in de stad staan. Zo ontstaat een eerlijk beeld van winst en verlies voor bewoners.
De Omgevingsdienst en Schiphol publiceren regelmatig geluidskaarten, maar die zijn voor veel bewoners moeilijk te lezen. Partijen willen daarom begrijpelijke samenvattingen per buurt. Met duidelijke kaarten en simpele toelichtingen op de cijfers. Zodat iedereen kan zien wat er verandert in zijn straat.
Banen en economie in de stad
Schiphol is belangrijk voor werk in en rond Amsterdam. Hotels en congreslocaties in Zuid en bij de RAI, logistieke bedrijven in Westpoort en kantoren op de Zuidas leunen op goede internationale verbindingen. Ondernemers vragen om voorspelbaarheid: welke capaciteit is er straks en hoe duurzaam is die. Dat bepaalt investeringen in personeel en gebouwen.
De raad wil dat economische baten eerlijk worden afgewogen tegen kosten voor gezondheid en leefbaarheid. Daarbij horen ook uitgaven voor openbare ruimte, openbaar vervoer en woningbouw. Als investeringen op de luchthaven leiden tot meer drukte in de stad, moet de gemeente daarop voorbereid zijn. Met duidelijke plannen en budget.
Horeca en retail in het centrum merken schommelingen in toeristenstromen. Een stabiel en duurzaam luchtvaartbeleid helpt die pieken en dalen te dempen. Tegelijk wil het stadsbestuur massatoerisme beperken en de binnenstad leefbaar houden. Dat spanningsveld vraagt om zorgvuldige keuzes.
Duurzaam vervoer rond Schiphol
De gemeente koppelt de discussie aan duurzaam vervoer in de stad. Betere en snellere OV-verbindingen naar de luchthaven moeten autoverkeer verminderen. Denk aan de bestaande trein en metro, plus onderzoek naar het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Fietsverbindingen vanuit Nieuw-West en Zuid krijgen daarbij extra aandacht.
Schiphol en de gemeente werken ook aan schonere grondoperaties. Elektrische bussen, emissievrije bagagewagens en walstroom kunnen de luchtkwaliteit verbeteren. De zero-emissiezone voor stadslogistiek binnen de Ring A10, die gefaseerd wordt ingevoerd, moet vrachtbewegingen slimmer en schoner maken. Dat helpt ook bedrijven die tussen de stad en de luchthaven rijden.
Partijen vragen om duidelijke mijlpalen en jaarlijkse rapportages. Wat is al gerealiseerd, wat loopt vertraging op en waarom. Zo blijft het voor Amsterdammers zichtbaar of woorden worden omgezet in daden. En of investeringskeuzes van Schiphol aansluiten bij de doelen van de hoofdstad.

