• Home
  • /
  • Nieuws
  • /
  • Kind overleden na botsing tussen fatbike en vrachtwagen in Amsterdam
  • oktober 31, 2025

Een kind is vandaag overleden na een aanrijding tussen een fatbike en een vrachtwagen in Amsterdam. Het ongeluk gebeurde op een druk kruispunt in de stad. Hulpdiensten en de politie Amsterdam waren snel ter plaatse, maar hulp mocht niet baten. De toedracht wordt onderzocht door de Verkeersongevallenanalyse van de politie, in overleg met de gemeente Amsterdam.

Dodelijk ongeval met fatbike

Bij het ongeval botsten een fatbike en een vrachtwagen op elkaar. Het kind raakte daarbij zo ernstig gewond dat het aan de gevolgen overleed. De weg werd tijdelijk afgesloten om hulp te bieden en sporen veilig te stellen. Verkeer in de omgeving moest omrijden.

Het incident vond plaats op een kruising met veel fiets- en vrachtverkeer in de hoofdstad. Omstanders en buurtbewoners zijn geschrokken en legden bloemen neer. Scholen in de buurt informeren ouders en leerlingen over het incident. Op het moment van schrijven is geen aanvullende informatie bekend over de leeftijd of identiteit van het slachtoffer.

De vrachtwagenchauffeur is gehoord door de politie, zoals gebruikelijk na ernstige ongevallen. Er is, voor zover nu bekend, geen sprake van vluchtgedrag. De politie Amsterdam roept getuigen op zich te melden via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000. Camerabeelden van winkels, woningen of dashcams kunnen helpen bij het onderzoek.

Politie onderzoekt toedracht

De Verkeersongevallenanalyse (VOA) onderzoekt hoe het heeft kunnen gebeuren. Dit specialistische team meet het kruispunt op en bekijkt remsporen en camerabeelden. Ook wordt gekeken naar zichtlijnen, wegmarkering en de positie van beide voertuigen. Zo ontstaat een reconstructie van de aanrijding.

De politie spreekt met getuigen, scholieren en buurtbewoners die iets hebben gezien of gehoord. Winkels en huizen rond de kruising wordt gevraagd beelden veilig te stellen. Het Openbaar Ministerie beslist later over eventueel vervolg. Tot die tijd doet de politie geen uitspraken over oorzaak of schuld.

Slachtofferhulp Nederland is beschikbaar voor getuigen en betrokkenen. Scholen en ouders in het stadsdeel krijgen tips voor opvang van kinderen die hiervan schrikken. De wijkagent en het stadsdeelteam blijven aanspreekpunt voor vragen uit de buurt. Bewoners kunnen zorgen en meldingen delen via de Mijn Amsterdam-app of het wijkspreekuur.

Fatbikes zorgen voor debat

Fatbikes zijn populair onder jongeren in Amsterdam. Ze lijken op e-bikes, maar zijn zwaarder en hebben brede banden. Is een fatbike opgevoerd of heeft deze een gashendel, dan geldt hij als brom- of snorfiets. Dan zijn een helm, verzekering en het juiste kenteken verplicht.

De politie Amsterdam en de handhavers van de gemeente controleren steeds vaker op opgevoerde fatbikes. Ook wordt op schoolroutes gecontroleerd op verlichting en verkeersgedrag. Winkels in de stad worden gewezen op regels rond verkoop en ombouw. Doel is minder risico’s in het drukke verkeer.

Ouders en scholen vragen al langer om heldere regels en betere voorlichting. Vooral op routes naar middelbare scholen is het druk met e-bikes, fatbikes en bakfietsen. Dat zorgt voor onoverzichtelijke situaties op kruispunten. Heldere markering en snelheid remmen helpen daar volgens verkeersdeskundigen.

Op ongeveer 80 procent van de Amsterdamse wegen geldt sinds eind 2023 een maximumsnelheid van 30 km/u.

Gemeente zet in op veiligheid

De gemeente Amsterdam verlaagde de snelheid op de meeste straten naar 30 km/u. Dat moet de kans op ernstige ongelukken verkleinen. De maatregel geldt in vrijwel alle stadsdelen, met uitzonderingen voor grote verkeersaders. Monitoring van effecten loopt op het moment van schrijven nog door.

Daarnaast worden kruispunten aangepast waar veel ongevallen gebeuren. Denk aan bredere opstelvakken voor fietsers en duidelijker voorrangssituaties. Ook komt er meer ruimte voor de fiets, met rustiger rijbanen en betere oversteekplaatsen. Stadsdelen stemmen maatregelen af met bewoners en scholen.

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Openbare Ruimte) zet in op veilig en duurzaam vervoer in de stad. Het stadsbestuur wil dat iedereen, van kinderen tot ouderen, veilig kan oversteken en doorfietsen. Voorlichting, handhaving en aanpassingen aan de weg gaan daarbij samen. Projecten worden wijk voor wijk uitgerold, afhankelijk van de urgentie.

Vrachtverkeer en dodehoekrisico

Amsterdam kent veel stadslogistiek met bestelwagens en vrachtwagens. Vooral rond winkels, bouwplaatsen en scholen kruisen fietsers en zwaar verkeer elkaar. De zogeheten dode hoek blijft daarbij een groot risico. Extra spiegels en camera’s helpen, maar nemen dat risico niet helemaal weg.

De gemeente werkt aan slimmere bevoorrading, met logistieke hubs aan de rand van de stad. Ook gelden venstertijden in delen van Centrum en drukke winkelstraten. Per 2025 gaat de zero-emissiezone voor stadslogistiek van start. Dat moet schoner én overzichtelijker vervoer in de binnenstad stimuleren.

Vervoerders investeren in training van chauffeurs en nieuwe veiligheidssystemen. Denk aan dodehoekdetectie en waarschuwingssignalen bij afslaan. Bij wegwerkzaamheden worden tijdelijke routes zo ingericht dat fietsers beter gescheiden blijven. Het doel is minder conflicten op knooppunten met veel verkeer.

Bewoners vragen snelle maatregelen

Buurtbewoners reageren aangeslagen en vragen om snelle, zichtbare verbeteringen. Zij denken aan heldere belijning, lagere snelheden en betere fietsopstelvakken. Ook vragen ouders om extra toezichthouders op schoolroutes. Het stadsdeel onderzoekt welke maatregelen direct uitvoerbaar zijn.

De gemeente kan verkeerslichten herprogrammeren zodat fietsers eerder groen krijgen. Ook helpen fysieke aanpassingen, zoals paaltjes of eilanden die verkeer geleiden. Waar nodig worden vrachtfietsroutes en vrachtwagenroutes gescheiden. Bewoners worden betrokken via informatieavonden en online enquêtes.

Tot slot benadrukken scholen en politie het belang van zichtbaarheid en bescherming. Goede verlichting, een helm en oogcontact met chauffeurs maken verschil. Jongeren op een fatbike krijgen uitleg over regels en risico’s. Zo werkt de stad stap voor stap aan meer verkeersveiligheid voor iedereen in Amsterdam.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>