Niet alleen de gevestigde namen uit Amsterdam kiezen voor de ontwikkeling van een professionele webshop naast hun fysieke vestiging in de stad. Steeds meer, met name jongere, ondernemers ontwikkelen een webshop om producten en diensten aan te bieden aan de consument. Webshops maken het relatief eenvoudig om zonder fysieke winkel als retailer te starten. Middels dropshipping is zelfs het aanhouden van een eigen voorraad niet langer vereist. Producten worden bij dropshipping rechtstreeks vanuit de leverancier, vaak white label naar een consument verstuurd. In plaats van dropshipping is ook het inschakelen van een fulfilment partij een optie. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in het afhandelen van het logistieke proces na het plaatsen van een order door een consument.
Veel bedrijven ontwikkelen hun webshop niet zelf, maar kiezen voor hulp van een professionele partij. Je Magento webshop development uitbesteden biedt verschillende voordelen. Partijen die deze dienst aanbieden hebben de kennis en expertise in huis om een veilige webshop op te zetten, met aandacht voor de veiligheid van gegevens van klanten, het inrichten van het betaalproces en bijvoorbeeld het geautomatiseerd actueel houden van de voorraad.
Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online
Dat het aantal webshops de afgelopen jaren sterk gegroeid is, heeft verschillende redenen. Zo is het met een webwinkel heel eenvoudig om ook de doelgroep in andere delen van Nederland aan te spreken, waarmee de omzet aan het eind van het jaar potentieel hoger uitvalt. Daarbij doen steeds meer consumenten hun aankopen online. Het is mede het gevolg van de pandemie van enkele jaren terug. Toen het bezoeken van fysieke winkels onmogelijk was, kozen consumenten massaal voor het plaatsen van bestellingen in webshops. Niet langer kocht men er alleen elektronica en bijvoorbeeld kleding, ook de boodschappen en persoonlijke verzorgingsmiddelen worden online besteld.
Bij het plaatsen van online bestellingen speelt duurzaamheid een steeds bepalender rol. De consument neemt de duurzaamheid van het product, maar ook de bedrijfsvoering van een aanbieder mee in de koopbeslissing.
Meer dan een webshop laten ontwikkelen
Door de sterk toegenomen concurrentie op het internet is het laten ontwikkelen van een webshop alleen onvoldoende. Combineer het met de nodige (online) marketing. Vormen van online marketing als SEO en SEA helpen de zichtbaarheid van een website organisch en betaald te verbeteren in de zoekmachine. Of denk aan het opzetten van kanalen op sociale media, die je helpen de interactie op te zoeken met je doelgroep. Voor lokale bedrijven met een fysieke vestiging in Amsterdam is het interessant om te kijken naar combinaties van online en offline marketing.